[INTERVIEW] Aanraakbare dans voor een miljoenenpubliek

Large 088e2994

“Een ‘Ausdauer’ was voor ons de typering waaraan de winnaar moest voldoen,’’ licht Marjolein de Jong als juryvoorzitter toe. “Echte doorzetters die constant kansen grijpen, op alle niveaus in de stad aanwezig met een invloed tot ver daarbuiten. De Dutch Don’t Dance Division, geleid door Thom Stuart en Rinus Sprong, heeft dit meer dan aangetoond. Ze zet zich op tal van vlakken in voor de Nederlandse dans. Van het onderzoeken, uitwisselen van kennis en behouden van het erfgoed van de Nederlandse dans tot het promoten van Den Haag als “dansstad”.

Miljoenenpubliek

“Als klein gezelschap bereiken wij jaarlijks een miljoenen publiek,’’ stelt Sprong. “En we zijn niet vies van commercie. Maar tegelijkertijd staan we er voor om talent te laten bloeien.” Zo bracht DeDDDD inmiddels sterballerina’s naar Nederland als Michaela DePrince die nu danst bij Het Nationale Ballet. “We hebben twaalf eigen dansers in dienst. Deze zijn jong en klassiek geschoold. We nemen hen onder onze hoede en geven ze kansen. Bij ons verrijken ze zichzelf door buiten traditionele paden te gaan. Uiteindelijk worden ze hiermee nog beter klaargestoomd voor een carrière bij NDT of juist een heel andere richting.”


Aanraakbaar

“Wij geloven er in dat je dans of beweging met het menselijk lichaam overal kunt opvoeren. En dus vooral buiten het theater,’’ vindt de artistiek leider die zelf een rijke danscarrière op zijn cv heeft. “Of dat nu op straat, in musea, op een begrafenis of op het strand is. Juist door je op deze ongewone plekken te manifesteren bereik je de mensen. We zijn aanraakbaar en zichtbaar. Publiek ziet daarmee cultuur in de context van de maatschappij. Wij zijn in onze dans altijd neutraal van politiek en religie dus het kan mensen met elkaar verbinden.”  

Baanbrekend

Het dansgezelschap tekende onder meer voor de choreografie van de wereldtournees van Armin van Buren, was artistiek betrokken bij tv-programma’s als Ultimate Dance Battle en het Holland Dance festival . “Thom kan 1000 dansers choreograferen. In ons vak is dat een zeldzaamheid,” zegt hij over zijn partner. Daarnaast wordt door het land met een theatervoorstelling getoerd. “In Den Haag zijn we als DeDDDD bekend van de jaarlijks uitverkopende kerstproductie in het Zuiderstrandtheater met het Residentie Orkest. Tegenwoordig zijn er meer concerten en voorstellingen rond kerst, maar toen wij begonnen was dat baanbrekend.” Niet alleen de periode ook de opzet was vernieuwend legt Sprong verder uit. “Onze dansers en amateurs werken samen in de productie. Wij zijn hier naar Amerikaans voorbeeld mee gestart. In Nederland en in Den Haag was dit uniek en werd in de culturele sector uiteindelijk breed gewaardeerd.”

In de Hofstad kun je DeDDDD daarnaast ook nog kennen van unieke producties als Solo’s @ the Sea. “Dat zijn voorstellingen om onze dansers te laten groeien,’’ gaat Sprong verder. “Kleine maar succesvolle producties. Afgelopen jaar waren veel avonden uitverkocht. Ook werken we al lange tijd met Festival Classique en OPERA2DAY. We presenteerden vorig jaar rondom Pasen 7 Last Words in de Lourdeskerk, dat zou wat mij betreft een jaarlijks terugkerende voorstelling kunnen zijn. Net als een Matthäus Passion. En ook Kreutzer in Pulchri was bijzonder en ontroerend.”

Zomercursus

Ook met De Dutch Summer Dance Course (DeDSDC) werd klein begonnen. “De eerste editie had 20 leerlingen. Inmiddels hebben we jaarlijks een wachtlijst. In de zomermaanden volgen 200 leerlingen dans- en balletles, van peuter tot senioren. De oudste danser was afgelopen editie 72 jaar!” Met deze zomercursus heeft DeDDDD een duidelijke visie. “We willen dat mensen in aanraking met zichzelf komen. Dans is de manier om te leren over je eigen spirit, je lijf en gevoelens. Het is zelfexpressie en brengt je geest in balans. Maar je leert dit nergens op school.” Sprong is dan ook een voorvechter voor menselijkheid in de kunst. “Wij willen dit constant uitdragen. Dit is ons bestaansrecht.”

Jacques Senf Prijs

“Ik vind Jacques Senf een schilderachtig figuur. Ik heb hem wel eens ontmoet bij een voorstelling van ons,’’ zegt Sprong. “Ik heb een enorme waardering voor zijn werk. En de manier waarop hij met artiesten bezig was. Hij heeft zijn sporen nagelaten voor de huidige theatercultuur.” De gelijknamige Jacques Senf Prijs is geïnitieerd door vier Haagse theaters. Een onafhankelijke jury koos DeDDDD als winnaar. “Wij hebben geen vast huistheater en worden toch gewaardeerd vanuit de belangrijke spelers in de culturele sector in de stad. Een enorme waardering, ook voor ons team achter de schermen.”

Vooral de ‘Ausdauer’ mentaliteit die de jury zo belangrijk achtte komt zeker bij het duo Stuart & Sprong terug. Naast zakelijke partners al 34 jaar liefdespartners. “We hebben nog steeds veel ideeën en initiatieven. We zijn echte doeners. We doen niet aan uren vergaderen en plannen maken. Uiteraard zijn de financiën een constante uitdaging. We hopen ons in de toekomst nog te kunnen bestendigen in het volgende kunstenplan van de gemeente, dat is echt noodzakelijk.”

Plannen voor besteding van het prijzengeld zijn er dan ook voldoende. “Stipt op één staat een bijdrage aan de kerstproductie van dit jaar,’’ zegt Sprong. “Maar ook een reprise van Kreutzer in Pulchri, Artists in Residences en de Paasvoorstelling.”

Cultuur in Den Haag

“Den Haag heeft veel theaters verloren zien gaan,’’ betreurt Sprong. “Dat het NDT vroeger het Kurhaus als huis had, was fenomenaal. Een unieke geschiedenis van variété is niet meer.” Maar aan verrassend en bijzonder theater blijft behoefte. “Het gaat erom dat je mensen kunt ontroeren en raken. En dat hoeft niet per sé in de schouwburg.” Toch ziet Sprong ook veel kansen in het nieuwe Spuiforumtheater (OCC) dat momenteel gebouwd wordt. “Met alle partijen die hier gaan huisvesten hebben we al samen gewerkt. Koninklijk Conservatorium, Nederlands Dans Theater, Residentie Orkest en uiteraard Zuiderstrandtheater. Ik denk dat we veel bestaande initiatieven kunnen uitbouwen zoals bijvoorbeeld de The Hague Summer Academy. Als het Residentie Orkest iets vergelijkbaars als onze DeDSDC zou opzetten, we hebben daar al gesprekken over gevoerd, heb je het cultuurhuis van Den Haag in de zomermaanden vol met jong talent. Dat moet waanzinnig zijn!”